Meervallen gespot in Fortgracht Vreeswijk

Donderdag, 10 mei 2018

De afgelopen week zijn er bij het bestuur twee meldingen binnen gekomen van de vangt van twee meevallen in de Fortgracht. Het waren kleine exemplaren van ca 40 cm. en zijn zeer waarschijnlijk vrijgelaten uit een aquarium. Er is bij de vangst helaas niet vastgesteld om welke soort meerval het hier gaat.

Er zijn grofweg gezegd twee mogelijkheden : Het betreft hier de Bruine Amerikaanse dwergmeerval die als voedsel voornamelijk insectenlarven, slakjes, visjes en soms plantendelen eet en maximaal 55 cm. lang kan worden.
U kunt de vis herkennen aan de acht bekdraden.

In het andere geval betreft het de gewone meerval die een echte viseter is en in buitengewoon goede leefomstandigheden kan uitgroeien tot een lengte van ca. 500 cm. U herkent deze vis aan de 6 bekdraden en een zeer brede bek.

Vangt u een meerval in de gracht, maakt dan een foto en meldt dat aan de voorzitter op 06 – 81640217 of per email aart@devaartposcar.nl
Betreft het een gewone meerval zet hem dan niet terug maar zet hem uit in de Vaartse Rijn op ca.100 meter lopen in het Oude Dorp.

Alvast bij voorbaat onze dank.

Namens het bestuur
Aart Verweij