Bert van Sandwijk 2011

Voordat de herfst losbarstte….

Op maandagmiddag 5 september 2011 stortte Pluvius zijn grote emmers water leeg over Nieuwegein en deed mij twijfelen, of de viswedstrijd in Vreeswijk van de winkeliersvereniging wel zou doorgaan.

Maar gelukkig knapte het daarna weer op en verscheen zelfs een heerlijk zonnetje, waarmee alle twijfels weer werden uitgewist.

Omstreeks kwart over vijf meldde ik me in het buurthuis aan de tafel, waar het bestuur van de Vaart-Poscar voor de verdeling van de plaatsen zorgde en ik kreeg plaats 5 toegewezen, dezelfde plek, waar ik vorig jaar ook bezig was geweest, om grote aantallen grundeltjes uit het water te vissen.

Dit jaar mocht ik weer meedoen als recreant tussen 50 andere deelnemers, grotendeels echte wedstrijdvissers.

Maar het beloofde nu beter te worden en na het inrichten van mijn visplek mocht ik van start toen de toeter om half zeven klonk.

Mijn stapeltje boterhammen, plakjes zoete koek en een drietal grote pruimen lagen in de starthouding naast me, om te worden verorberd als de vissen het me even toelieten.

Nauwelijks ingelegd verdween mijn dobber met een noodvaart en hing de eerste grundel aan het haakje.

Dat zou nog vele keren gebeuren die avond, afgewisseld met drie kleine voorntjes.

Twee kleine regenbuien verstoorden de pret, geen probleem, want de visparaplu had in voor de zekerheid maar binnen handbereik gelegd.

Ook de naast mij vissende recreant bleek, ondanks zijn bijna 10 meter lange hengel, ook belaagd door de grundels en werd ook de hele avond bezig gehouden door dat grut.

Tussendoor kregen we blokjes kaas aangeboden van Kaaswinkelier van Arkel, een welkome verrassing, die erg werd gewaardeerd.

Gelijk een korte onderbreking, waarbij ik twee van de drie pruimen soldaat maakte.

Daarna ging het weer vrolijk verder en het leefnet, dat ik beschikbaar had gekregen van Aart Verweij, vulde zich behoorlijk met de bijna niets wegende grundels.

Om half negen was het afgelopen en werd het resultaat gewogen.

Er bleek wel voor 595 gram aan vis in het leefnet te zitten, wat voor mij een verbetering van het record van vorig jaar betekende.

Daarna terug naar het buurthuis, om de prijsuitreiking bij te wonen. Dat ik niet in de prijzen zou vallen, was duidelijk, maar dat was ook helemaal de bedoeling niet.

Ik kreeg in ieder geval de gelegenheid om daar mijn boterhammen op te eten voordat Aart de winnaars van de avond ging huldigen.

Dat er toch nog iemand ruim 2000 gram vis gevangen had, verbaasde me wel, want dat moest toch wel een heel goeie visser zijn.

Hoe dan ook, het was voor mijn een meer dan geslaagde visavond, ook al, omdat het een prima temperatuur was en ik ook het nodige aan de hengel had gekregen.

Ik hoop volgend jaar weer te mogen deelnemen als deze visavond weer word georganiseerd.

Dank aan de mensen van de Vaart-Poscar voor de prima organisatie van dit gezellige visavondje.

Bert van Sandwijk.