Het verhaal van een Nachtvisser

Donderdag, 9 januari 2020

Waar begin je als je in de eerste wedstrijd niets vangt, de 2e ook niet om over de derde maar niet te spreken. Ook je medevissers vangen geen enkele karper of een vis die met enige fantasie voor een karperachtige kan doorgaan.

Natuurlijk kan ik even een gauw nieuwsfeitje doorsturen voor de site zeggende dat het niets was maar dat 3 4 keer op een rij is toch wat saai.

Daarom het seizoen maar samengevat in een notendop eigenlijk. Ja er zijn een aantal vissen gevangen. Ze zijn bijna allemaal in Nieuwegeins water gevangen (alle 5). En we zijn nog niet helemaal klaar dus er zijn nog kansen voor eenieder om bovenaan te eindigen.

Waar ik het nu over wil hebben is het feit dat je nooit zeker weet of je vangt, veel of weinig vangt en wat voor vis je uiteindelijk mag begroeten in je net. En als je dan , zoals wij, in het begin van het seizoen sessie na sessie , wedstrijd na wedstrijd geen vis op de mat krijgen ga je toch hard aan jezelf twijfelen.

Doe ik iets verkeerd? Gebruik ik het verkeerde aas? Heb ik de stek wel goed verkend?

De enige troost die je dan hebt is dat je vismaten ook weinig tot niets vangen.

De volgende wedstrijd probeer je is wat anders, probeer je daadwerkeliljk nieuwe dingen uit. Zou het werken? Doe ik hier wel goed aan?

En uiteindelijk vangen jij en je maten vis. Maar niet in de wedstrijden. Nee, op ander water. Echter door de vangsten stijgt je vertrouwen en zie daar! Er wordt toch vis gevangen. Maar het aantal laat te wensen over. Laten we hopen dat de traditioneel goede herfstmaanden zorgen voor veel karper op de kant.

Maar ach en Whekamp, ook in de herfstmaanden is het hard vissen geweest. Je zal maar vissen als hobby hebben. Geef je je karperkit heel gauw weg zou je denken.

Gelukkig gaat vissen op karper niet alleen maar om de vis vangen maar ook om de beleving er omheen. De natuur waar je je even in mag begeven, de voorbereidingen voor een sessie etc.

Daarom troost ik me met het feit dat er weer een vissessie zal zijn waarin we weer van het hele gebeuren mogen genieten. En natuurlijk vangen we dan ook 1 of meerdere karpers.

Groet, de Nachtvisser.