Rietput

De Rietput is een prachtig gelegen viswater tussen de bebouwing van de wijk Hoog-Zandveld en de rand van het Park Oudegein. De Rietput is ontstaan als gevolg van een dijkdoorbraak van de IJsseldijk in de 13de eeuw. In die tijd was de Hollandse IJssel een grotere rivier dan de Lek.

de Rietput biedt de sportvisser een mooi vlak gazon met beschoeide oevers, waar je prima kunt zitten en lopen. Het water is goed bereikbaar en prima toegankelijk. Het is een water met een gevarieerde visstand, geschikt voor jeugd, recreatievissers, karpervissers (nachtvissen is echter NIET toegestaan!) en roofvissers.

Het water heeft een omtrek van bijna 650 meter en heeft een oppervlakte van één hectare. De gemiddelde diepte bedraagt ongeveer 1,2 meter. De grootste diepte is 1,5 meter. De bodem bestaat voornamelijk uit klei. Hierop bevindt zich plaatselijk een dunne baggerlaag van minder dan 10 centimeter. Het water is recent gebaggerd en dus voor het grootste deel vrij van bagger.

In de kleine ‘baai’ in de (zuid)westhoek van het water is echter niet gebaggerd. Dit deel is erg ondiep (ca. 20 cm) en bevat een dikke baggerlaag van ca. 30 cm. De taludhelling is overwegend steil. Een groot deel van het water is beschoeid met een houten beschoeiing.

-> Klik hier voor meer foto's van de Rietput.

In 2008 is op verzoek van de vereniging door Sportvisserij Nederland een visserijkundig onderzoek uitgevoerd in de Rietput.

-> Klik hier om het rapport van dit visserijkundig onderzoek (PDF) te downloaden.