Visles op de Mauritsschool 2012

Woensdag, 12 september 2012

Steeds meer hengelsportverenigingen zijn actief met het Vissenschoolproject. Zij bezoeken de basisscholen in hun omgeving en verzorgen er – meestal voor de groepen 7 of 8 – een visles en een visexcursie. Zo maken bijna alle kinderen op de basisschool kennis met de sportvisserij als hobby en de hengelsportvereniging als leuke club om lid te worden. Ook HSV De Vaart - Poscar doet enthousiast mee aan dit project.

Op donderdag 6 september was het de beurt aan groep 7 en 8 van de Mauritsschool.

Vanaf 10.30 uur wist gediplomeerd vismeester Bert de grote groep van 38 leerlingen te boeien met z’n verhaal over vissen, vissoorten, de habitat (huis) van de vis en hoe de gevangen vis met respect (natte handen!) te behandelen. Ook werd uitvoerig geoefend met het voorzichtig verwijderen van een haakje.

Na de lunchpauze was het op naar de singel aan de Zonnebloemstraat voor het praktische gedeelte van de visles. Daar werden de leerlingen opgewacht door negen ervaren vissers van de vereniging die inmiddels 38 hengels hadden opgetuigd en voor maden en lokaas hadden gezorgd.

Het feest kon beginnen. Onder een stralende zon werd er al direct veel vis gevangen waaronder enkele grote brasems. Duidelijk zichtbaar was dat wat de kinderen ’s morgens was geleerd nu goed in praktijk brachten.

Rond half drie was het al weer einde verhaal, terwijl eigenlijk niemand al wilde stoppen. Met een prachtige ervaring rijker en een tasje gevuld met folders over vissen, een mooie hakensteker en een tuigje, geschonken door Sportvisserij Nederland, keerden alle leerlingen voldaan terug naar school.

Ook meester Arie was enthousiast en zegde toe ook volgend jaar weer graag te willen meedoen.

Zit jij op een andere basisschool en wil jij volgend seizoen ook zo’n leuke visles op jouw school, laat je juf of meester dan contact opnemen met onze secretaris of kijk op www.sportvisserijnederland.nl