Onze visvakantie 2018.

Zaterdag, 20 oktober 2018

Het visjaar 2018 begon op 4 juni, de eerste dag dat het weer zodanig was, dat mijn vismaat Leen Brak (75 jaar jong) en ik (nog net geen 81) besloten, onze hengels maar eens te voorschijn te halen.

Het was weer even wennen, want na zo'n lange periode van relatieve rust, die we doorbrachten met stapels boeken, puzzels oplossen en heel veel andere dingen, was het een verademing, dat we ook dit jaar samen weer de waterkant opzochten.

We hadden geen idee, hoe we het dit keer zouden gaan aanpakken, maar een ding was al zeker. De stek moest wel voor ons bereikbaar zijn omdat we beiden niet zo goed meer konden lopen, dus de auto dichtbij en een zo vlak mogelijk terrein.

Onze stek in het Merwedekanaal bij Rijkswaterstaat aan de Utrechtsestraat bleek voor ons aanvankelijk een grote hindernis, waardoor we naar iets nieuws moesten uitkijken.
We vonden een prima alternatief in het oude dorp Jutphaas aan de Herenstraat, halverwege het dorpscentrum en de Henkelfabriek, waar we de auto netjes in een parkeerhaven konden zetten en we binnen 4 meter op de vlakke wal konden gaan vissen.

Omdat we meestal in de middag een paar uurtjes visten, aanvankelijk met de vaste stok, maar later met de feederhengel, hebben we vrijwel de hele periode tot 4 september bijna dagelijks achter onze hengels gezeten, gewapend met het nodige eten en drinken, want we beschouwden het als onze vakantie, die we gewoon hier doorbrachten.

Tussendoor visten we ook nog een enkele keer in het Amsterdam-Rijnkanaal bij de plofsluis, maar dat was in de tijd dat het heel erg warm was en de wind over het water en beschut tegen de zon door de hoge bomenrij achter ons, het toch aangenaam maakte.
Voor de verandering waren we ook nog twee keer in het water aan de Drentehaven, maar daar vingen we hoofdzakelijk kleine voorns, zodat we daar snel uitgekeken waren.

Op de resultaten van onze visvakantie kijken we met tevredenheid terug, toch wel ongeveer tien vissen per visdag per persoon, waarbij flinke voorns, blieken en baarzen maar vooral brasems tussen 40 en 50 centimeter ons behoorlijk bezig hielden.

De grootste brasem van maar liefst 57 cm. kwam ons verrassen in het A-R kanaal op 18 augustus. Maar één dag, dat we beiden geen beet gezien hebben, maar dat hoort er ook gewoon bij.

Maar ook bijzondere vangsten mochten we noteren. Zo werden 2 rivierkrabben, een paar roofbleien en zelfs een kleine schol uit het water gehaald ( en weer teruggezet )

Omdat het te koud voor ons werd, besloten we op 4 september het seizoen te beëindigen en hebben we dat met een etentje bij de Chinees op het Makadocenter gevierd.

Na een paar dagen bleek dat de weergoden ons ter wille waren en kregen we nog twee weken extra mooi visweer aangeboden, zodat we toch maar weer de waterkant opzochten.
21 september hebben we onze hengels weer in de schuur ondergebracht en als dank voor deze extra tijd zijn we bij Van Der Valk in Vianen samen gezellig gaan eten, waarbij uiteraard vis op het menu stond.

Einde van onze visvakantie, die we gewoon in Nieuwegein doorbrachten en we door het mooie weer we geen behoefte hadden om naar de warme landen af te reizen.
We hebben onze vakantie voor 2019 al geboekt, U raad het al, we blijven gewoon in Nieuwegein.

Bert van Sandwijk.