Karpercompetitie 2018, Het begin

Zondag, 13 mei 2018

Eind februari zitten er een achttal mannen in mijn woonkamer plannen te maken om het komende seizoen weer de karpers achter de vinnen te zitten. Totdat we de weersvoorspelling erbij pakken en er achter komen dat koning winter daar nog een zegje over heeft. Eerste wedstrijdweekend afgelast omdat het water onbevistbaar is. IJs en kou maken het niet te doen.

Maar niet getreurd. Eind maart staan we aan de waterkant in Woerden voor onze eerste wedstrijd. Weer werkt mee. Mooi fris lente weer met een min of meer koude nacht (toch nog een kleine nachtvorst) maakten dat er alleen maar een paar brasems werden gevangen.

Wedstrijd 3 dan. Daar moet het dan maar in gebeuren.

Als jonge honden zo enthousiast op weg naar onze eigen wateren, de sierwateren. Helaas heb ik andere verplichtingen maar pik ik wel wat berichten mee. Iki kom er acher dat veel van de jongens vis vangen maar dat de bakens enigzins verhangen zijn sinds vorig seizoen. Onze jongste deelnemer weet zich de koning te rijk als hij in 1 sessie 56 pond aan karper weet te vangen.

Het begint al vroeg als Damian een kleine uitzetkarper weet te vangen rond 19.00 van 7 pond.

Een klein half uur later gevolgd door een 21 ponds spiegel. En weer is het Damian die rond 22.00 een mooie gras land van ook 21 pond.
Even later is er ook op ander water vis te bewonderen als Jack ook een graskarper weet te vangen van 14 pond. En zijn vismaat Huib dat nog is dunnetjes over doet met een gras van 18 pond rond 23.00.

Het lijkt volledig los te gaan maar het tegendeel is een feit. De rust keert weer. Deze wordt pas verstoord rond 02.00 de volgende ochtend als Jack alweer een graskarper vangt op 16 pond. Een uur later is het gekkenhuis als 2 vissers binnen een paar minuten tijd karper vangen. Quinten een gras van 24 pond weet te strikken gevolgd door Kelvin met een gras van 21 pond.

Het toetje op deze wedstrijd is voor Nick en Damian die beiden een mooie spiegel voor even in de handen mochten houden. Nick een 24 ponder en Damian 10 pond.

Jørgen van Straten