Gracht rond Fort Vreeswijk

De Gracht rond Fort Vreeswijk is het viswater waar de meeste activiteiten van de vereniging worden georganiseerd. Het is een oude verdedigingsgracht rondom het Fort Vreeswijk. De Fortgracht is voor kinderen verkeersveilig, er zit een aantrekkelijke visstand en het Dorpshuis op Fort Vreeswijk dient op het moment als Clubhuis van de vereniging op wedstrijddagen, tijdens speciale activiteiten en grotere vergaderingen.

De Fortgracht is één hectare groot en ligt tegen de Lekdijk aan. Het water is goed bereikbaar en goed toegankelijk. Het water is matig begroeid met vooral gele plomp en aan de oevers enkele rietzones. De lengte van het water is circa 500 meter. De breedte is gemiddeld 20 meter. De gemiddelde diepte is een meter. De grootste diepte is 1,3 meter. De bodem bestaat uit klei. Deze klei is afkomstig van afzettingen van de rivier de Lek in het verleden. Op de bodem bevindt zich een modderlaag met een dikte van 10 tot 40 centimeter. De totale oeverlengte is ruim een kilometer. De taludhelling is matig tot steil.

Het viswater wordt primair beheerd als witviswater voor de recreatievisser en wedstrijdvissers. Voor deze sportvissers herbergt de Fortgracht een gevarieerd witvisbestand, dat echter vooral bestaat uit grotere brasem en kruiskarper met zeelt, middelgrote blank- en ruisvoorn als belangrijke begeleidende vissoorten. Daarnaast herbergt de Fortgracht een beperkte, maar voor karpervissers aantrekkelijke karperstand met middelgrote tot grote (> 30 pond) exemplaren. De Fortgracht is uitsluitend bevisbaar door leden van HSV De Vaart-Poscar en alleen met de vaste hengel. Tevens is het gebruik van leefnetten bij het vrij vissen niet toegestaan. Verplicht vissen met een weerloze haak.