Bert van Sandwijk 2012

Viswedstrijd Vreeswijk 3 september 2012

Al vanaf medio Juli was ik bezig om de aankondiging van de jaarlijkse viswedstrijd in Vreeswijk te vinden, maar pas op 20 augustus kwam ik er achter. In een gesprek met Henk van Arkel van de Vreeswijkse kaaswinkel maakte hij me er op attent, dat het ook dit jaar weer ging gebeuren.

Dezelfde dag nog een mailtje naar Joop Harmsen met de vraag, of ik ook dit jaar weer mee mocht doen als recreant. Dat bleek geen probleem en hij had me direct al een plaats toegekend, ook weer direct naast de brug, waar ik ook de beide voorgaande jaren me met een groot aantal poskarpertjes ( ze noemden het grundels) had mogen bezighouden.

Vol goede moed reisde ik dus op maandagavond naar het inschrijfbureau op het fort Vreeswijk, waar het als vanouds weer een gezellige boel was. De hele club zat buiten, mede door het mooie weer en de lekkere buitentemperatuur. Het was leuk de bekenden van voorgaande jaren weer te ontmoeten en Aart Verwey even te feliciteren met de komende benoeming van hem en zijn vrouw tot erelid van de vereniging.

Na ontvangst van de deelnemerskaart terug naar het strijdperk, waar al een aantal dapperen zich hadden geïnstalleerd.
Toch wel onder de indruk van het hengelgeweld van de anderen ( lengten tot 9,5 meter) installeerde ik mijn plateau, mijn stoeltje, de bakjes met maden en bijvoer, het vorig jaar van Aart gekregen leefnet, mijn schepnet en tuigde mijn hengel van 4 meter op, klaar voor de start.

Omdat het nog wat vroeg was, kreeg ik de gelegenheid om nog even zelf wat te eten en intussen kwamen er een aantal collega vissers even kijken en opnieuw kennismaken. Om precies half zeven ging de toeter en begon het visfeest. Best spannend als je maar één keer per jaar aan een echter viswedstrijd meedoet.

Voordat ik had ingelegd, ik moest natuurlijk nog een made aan het haakje spietsen, had mijn buurman met zijn 9,5 meter hengel al een voorntje te pakken. Maar ook bij mij ging het vlotjes, de dobber stond nog niet rechtop, of hij werd al onder getrokken. Zo arriveerde de eerste van ongeveer 10 posjes, die mij deze avond zouden bezighouden.

Bert van Sandwijk tussen de vangst van twee posjes in . . . .

Mijn buurman waren de vissen beter gezind, want hij kreeg nog verschillende voortjes aan de schubben, terwijl een mooie grote brasem net voor zijn schepnet het welletjes vond en rechtsomkeer maakte. Ook aan de waterkant was het gezellig. Aan de overkant visten de dames, die luid en duidelijk hun (on)genoegen over de resultaten lieten horen, veelal in ruim gezelschap van familie en vrienden. Maar het was mooi weer en op aanbeet hoefde niet te worden gewacht, dus kans om je vervelen was er niet. Toch nog redelijk wat bezoekers, die een kijkje kwamen nemen.

Plotseling was daar de toeter, maar die bleek voor het einde van de wedstrijd voor de jeugd te zijn die verderop aan de overkant zaten. Om precies half negen werd de wedstrijd afgetoeterd en stonden binnen een mum van tijd de wegers achter me. Ze ledigden het leefnet, waarin toen 7 posjes zaten en ik het gewicht van 165 gram op de kaart kreeg bijgeschreven, nadat ze wel twee keer moesten kijken, of het wel juist en niet te veel was.

Alles weer netjes ingepakt en naar het Fort voor de prijsuitreiking. Ook nu weer een gezellige sfeer waarbij hapjes werden rondgedeeld en sterke verhalen werden verteld. Ik kreeg al snel in de gaten, dat mijn oogst die avond te beperkt was om tot de prijswinnaars te horen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Na de prijsuitreiking vond ik het welletjes en na afscheid van een aantal bekenden te hebben genomen, naar huis, waar mijn echtgenote vol spanning zat te wachten, of ik nog wat gevangen had. Het was een leuke avond begunstigd door goed weer. Hopelijk mag ik volgend jaar weer meedoen, ik verheug me er nu al op.

Bert van Sandwijk

-> Klik hier voor de uitslagen van de wedstrijd