Jaarlijkse Vreeswijkse viswedstrijd.

Vrijdag, 8 september 2017

De activiteitencommissie Vreeswijk had ook dit jaar de viswedstrijd weer op het programma gezet, waarvoor de hengelsportvereniging De Vaart-Poscar weer de organisatie verzorgde. Maandag 4 september meldden zich om 17.00 uur, 36 vissers, visseressen en jeugdige hengelaars zich bij de inschrijftafel om hun gratis startkaart/plaatsnummer op te halen in het buurthuis op Fort Vreeswijk. De weergoden werkten mee, nagenoeg windstil weer, een behaaglijke 21 graden buitentemperatuur en geen regen, waardoor het verblijf aan de waterkant voor iedereen plezierig was.

De jeugd en de dames mochten hun hengels uitgooien vanaf het grasgazon aan de oostkant van het Merwedekanaal in het centrum.
Doordat daar aan de westkant een aantal grote schepen geparkeerd lagen, moesten de wedstrijd- en recreatieve vissers dit jaar uitwijken naar Nieuw Vreeswijk, waar ze aan de haven tegenover de scheepswerf en in het Merwedekanaal hun best moesten doen.
Om 18.30 uur werd op de starttoeter geblazen, het signaal voor de vissen om op hun tellen te passen

Ondersteund door de aanwezigheid van ouders en partners werd het een gezellige boel, waarbij veel gelachen werd om de veelal kleine visjes, die zich door het aangeboden voer lieten verleiden en in de leefnetten terecht kwamen.
De recreanten en wedstrijdvissers waren veel serieuzer bezig, waarbij de vaak professionele uitrusting goede diensten moest bewijzen en de stilte de boventoon voerde.

Bij de jeugd, die met 15 deelnemers goed vertegenwoordigd was, kwam Romy Kool, die met 204 centimeter de tweede plek veroverde, toch bijna een meter tekort, want Dylan van Os wist met 286 cm. de meeste vissen te vangen.
Ze vingen allemaal, maar Lennard Pluim moest het als minst gelukkige, met 12 cm. doen.

De dames bleken deze avond het meest succesvol. Met bijna 4,5 kilo (4400 gram) haalde Margo Hergt bijna twee kilo meer in haar leefnet dan Lia Vendrig, die 2372 gram vis aan de schubben kon komen.

Voor de 8 wedstrijdvissers was het minder gunstig. Martin Plinck wist met 626 gram het meeste binnen te halen, op de voet gevolgd door Jan Broess, die 603 gram scoorde.
Jeffry Venus was de minst gelukkige, hij wist slechts 44 gram in zijn leefnet te krijgen.

De recreanten deden het beter. Bert Duister was de beste met 1329 gram, gevolgd door Willem Bambach met 934 gram. Van de 9 deelnemers in deze categorie, moesten er drie met lege handen blijven.

Na afloop werd in het buurthuis de prijzen door de voorzitter van de activiteitencommissie Vreeswijk, Koos Hofs, uitgereikt.
Hij had zich behoorlijk moeten voorbereiden, sinds hij in zijn jeugd ooit een paling had gevangen, was dit meteen zijn laatste viservaring. Hij dankte de wedstrijdleider Joop Harmsen, de organisatie en alle deelnemers voor deze gezellige avond en hun inzet daarvoor.

Bert van Sandwijk.